вторник, 16 януари 2024 г.

Тема 7. Решаване на проблеми

 Решаването на проблеми е неделима част от работата по проекти, както и от ежедневието.

Въпреки че към решаването на всеки проблем може да се подхожда различно, ще обобщим няколко стъпки, които в повечето случаи вършат работа:
  • Дефиниране на проблема
  • Анализ на проблема
  • Генериране на възможни решения
  • Анализиране на решенията
  • Избор на най-доброто решение/я
  • Планиране на действията
Стъпка 1: Дефиниране на проблема. Първата стъпка е проблемът да се определи и опише максимално подробно и ясно.
Стъпка 2: Анализ на проблема. Тази стъпка включва изследване на проблема. Трябва да се определят неговият характер и сложност. Нужно е да се видят и да се опишат причините за неговото възникване.
Стъпка 3: Генериране на идеи за решения. Това е най-важната част от решаването на проблема. Има различни методи за генериране на творчески идеи, но първо е най-добре да потърсим готови вече решения на същия или подобен проблем.
След като ги разгледаме или ако няма такива, можем да използваме някои от следните методи:
  • Мозъчна атака (Brainstorming). Мозъчната атака е метод за откриване на идеи, който се прилага не само при стартирането на бизнеса, но и при разработването на конкретни планове и програми за постигането на определена цел. Осъществява се в групи (между 4 и 8 души). От особена важност е всички идеи, възникнали по време на обсъжданията (наречени сесии), да се записват. Целта на мозъчната атака е да се натрупват идеи, които да се преразглеждат на всеки следващ етап, като обикновено след третия етап остават най-ценните.
При извършването на този метод:
  • критиката е забранена;
  • коментари не се разрешават;
  • времето за действие е определено.
  • Метод на асоциативното мислене. Този метод обикновено води до високи резултати при решаването на креативни проблеми със средна сложност, когато липсват противоречия. Той е надежден, лесен за използване, универсален и продуктивен. Това обаче не е подходящо за решаване на сложни проблеми.
Основната същност на метода е търсенето на асоциации, свързани с търсената идея.
1. Избира се конкретен обект и се изготвя таблица с празни графи за попълване на асоциации.
2. Сравнява се целта с асоциациите.
3.  Ако се комбинират две асоциации, тогава се ражда идеята, която търсим.
Стъпка 4: Вземане на решения. При тази стъпка трябва да се избере вариант на решение на проблема (ако има няколко). За целта е нужно да преценим два параметъра - ефикасност и ефективност. Какво представляват те:
  • Ефикасност (effectiveness) е степен, до която планираните дейности са изпълнени и планираните резултати са постигнати.
  • Ефективност (efficiency) е взаимовръзка между постигнатия резултат и използваните ресурси.
Стъпка 5: Планиране на действията и проверка на решението. Щом е взето решението, може да се пристъпи към неговото изпълнение и проверка на резултата. Ако решението е сравнително сложно (т.е. са нужни редица действия за неговото изпълнение), може да се подходи, както при разработването на проект.