Да припомним!
Данните се съхраняват върху носители на информация под формата на файлове. Файлът има име и разширение, разделени с точка. Файловете се организират в папки. Файлът може да се отвори с програма, с която може да се създава и обработва чрез двукратно щракване с мишката върху името или иконата му, ако на компютъра има инсталирана подходяща програма. Програма се стартира с двойно щракване с мишката върху иконата ѝ, ако е на работния плот, или чрез StartAll Programs (All apps).1 задача:
Разгледайте файловете. Каква информация съдържат файловете gatanki1.wav и example1.wmv? Какви са разширенията на останалите файлове? Сравнете размера (Size) на файловете, даден в килобайтове (KB). (Подробно с мерните единици за информация ще се запознаете в 6. клас.) Обърнете внимание, че за файловете от тип (Type) Bitmap, GIF, JPEG и PNG е използвана думата Image. Тези файлове съдържат изображения – рисунки, създадени с компютър, или снимки, заснети с дигитално устройство.
1. Графично изображение и графичен редактор - изображения, създадени с компютърни програми или дигитални устройства, се наричат графични изображения. Програмите, с които се създават и обработват графични изображения, се наричат графични редактори. Графичните изображения с разширения .bmp, .gif, .jpg и .png, са съставени от множество еднакви малки квадратчета, наречени пиксели. Графично изображение, представенo с пиксели, се нарича растерно. При завъртане, накланяне, промяна на ширината или височината му растерното изображение губи част от качеството си.
Файловете от тип SVG (с разширение .svg) принадлежат към векторнатa графика. При нея изображението се представя с геометрични фигури, описани с математически формули, и се нарича векторно изображение. С понятието „вектор“ ще се запознаете в часовете по математика в 8. клас. При промяна на векторно изображение качеството му се запазва.
2. Създаване и обработване на растерни изображения - За създаване на растерни изображения може да се използва графичният редактор Paint (Рисувам) . Както в часовете по изобразително изкуство използвате бои, четки, гума, молив, така и в Paint може да използвате различни инструменти за рисуване.
Задача2:
Отворете файла zad2.png . Съхранете го последователно с разширения .bmp, .jpg и .gif. Каква промяна в качеството на изображенията наблюдавате? Отворете отново файла zad2.png и променете размера на изображението, като го намалите с 50%. Съхранете го с име zad2_50.png. Задайте ширина на изображението 300 пиксела. Съхранете файла с името zad2_300.bmp.
3. Стартиране на Paint - Paint с е стартира с двойно щракване върху иконата или чрез StartAll Programs (All apps)Accessories. Отваря се прозорецът на Paint. Той съдържа стандартни елементи и специални инструменти (Tools) за рисуване, обединени в групи.
4. Отваряне на файл в Paint:
а/ От менюто File изберете Open.
б/ От прозореца Open изберете устройството и папката, в която се намира файлът.
в/ Щракнете върху файла и изберете бутона Open.
5. Промяна на размер на изображениe.
За да промените размер на изображение:
1. От лентата с инструменти изберете Resize (Промени размер). Отваря се прозорецът
2. Изберете Percentage (Процент) за промяна на размера в проценти или Pixels (Пиксели) – за промяна на размера в пиксели. За да запазите съотношението между ширина и височина на изображението, поставете отметка в полето Maintain aspect ratio (Запази отношението).
3. Щракнете върху бутона ОК.
Въпроси и задачи
1. Кой е основният елемент, който изгражда изображение с разширение .bmp, .jpg и .png?
2. Обяснете разликата между векторна и растерна графика.
3. От папката отворете файла IT_image.png. Намалете размера на изображението с 1/4. Запазете го с различни разширения. Сравнете размерите на файловете.
Домашна работа:
Запишете в тетрадките си последователността от действия за запазване на файл в Paint.