четвъртък, 7 декември 2017 г.

Четене и печатане на текст

За да прочетем текст (стринг) от конзолата, отново декларираме нова променлива и използваме стандартната команда за четене на информация от системната конзола:
string str = Console.ReadLine();
Нека обърнем внимание на факта, че при четене на текст не се декларира по никакъв начин тип "string" (текст). Това е така, защото по подразбиране методът Console.ReadLine(…) връща като резултат текст. Допълнително, вие можете да зададете текста да бъде прехвърлен в цяло число чрез int.Parse(…) или дробно число чрез double.Parse(…). Ако това не се направи, за програмата всяко едно число ще бъде просто текст, с който не бихме могли да извършваме аритметични операции.

Пример1: поздрав по име

Да напишем програма, която въвежда името на потребителя и го поздравява с текста "Hello, име".
В този случай, изразът {0} e заместен от първия подаден аргумент, който в примера е променливата name.

Съединяване на текст и числа

При печат в конзолата на текст, числа и други данни, можем да ги съединим, като използваме шаблони {0}{1}{2} и т.н. В програмирането тези шаблони се наричат placeholders.

Пример2:


Обърнете внимание как всяка една променлива трябва да бъде подадена в реда, в който искаме да се печата. По същество, шаблонът (placeholderприема променливи от всякакъв вид.
Възможно е един и същ номер на шаблон да се използва по няколко пъти и не е задължително шаблоните да са номерирани поредно.

Аритметични операции

Да разгледаме базовите аритметични операции в програмирането.

Събиране на числа (оператор +)

Можем да събираме числа с оператора +

Изваждане на числа (оператор -)

Изваждането на числа се извършва с оператора -
Пример3:

Умножение на числа (оператор *)

Пример4:


Резултат:




+