Четене и печатане на текст
За да прочетем текст (стринг) от конзолата, отново декларираме нова променлива и използваме стандартната команда за четене на информация от системната конзола:
string
str = Console.ReadLine();
Нека обърнем внимание на факта, че при четене на текст не се декларира по никакъв начин тип "string
" (текст). Това е така, защото по подразбиране методът Console.ReadLine(…)
връща като резултат текст. Допълнително, вие можете да зададете текста да бъде прехвърлен в цяло число чрез int.Parse(…)
или дробно число чрез double.Parse(…)
. Ако това не се направи, за програмата всяко едно число ще бъде просто текст, с който не бихме могли да извършваме аритметични операции.
string
str = Console.ReadLine();
string
" (текст). Това е така, защото по подразбиране методът Console.ReadLine(…)
връща като резултат текст. Допълнително, вие можете да зададете текста да бъде прехвърлен в цяло число чрез int.Parse(…)
или дробно число чрез double.Parse(…)
. Ако това не се направи, за програмата всяко едно число ще бъде просто текст, с който не бихме могли да извършваме аритметични операции.Пример1: поздрав по име
Да напишем програма, която въвежда името на потребителя и го поздравява с текста "Hello, име".
В този случай, изразът
{0}
e заместен от първия подаден аргумент, който в примера е променливата name.
Съединяване на текст и числа
При печат в конзолата на текст, числа и други данни, можем да ги съединим, като използваме шаблони
{0}
, {1}
, {2}
и т.н. В програмирането тези шаблони се наричат placeholders.Пример2:
Обърнете внимание как всяка една променлива трябва да бъде подадена в реда, в който искаме да се печата. По същество, шаблонът (placeholder) приема променливи от всякакъв вид.
Възможно е един и същ номер на шаблон да се използва по няколко пъти и не е задължително шаблоните да са номерирани поредно.
Аритметични операции
Да разгледаме базовите аритметични операции в програмирането.
Събиране на числа (оператор +
)
Можем да събираме числа с оператора
+
Изваждане на числа (оператор -
)
Изваждането на числа се извършва с оператора
-
Пример3:
Умножение на числа (оператор *
)
Пример4:
Резултат: