сряда, 13 ноември 2024 г.

Тема 3. Циклични модели

1. Итеративен (цикличен), процесно базиран модел
При този модел не е нужно да се поставят всички изисквания към продукта в самото начало.

Основен принцип на цикличните модели е, че продуктът се разработва на фази, като през всяка фаза се изработват отделни негови компоненти или се добавят нови функционалности. В края на всяка фаза резултатът се обсъжда с възложителя и е възможна промяна на условията за следващите фази. Всъщност всяка фаза може да се разглежда като отделен минипроект.

2. Процес
Процесът е структуриран набор от дейности, предназначени за постигане на определена цел.
Идеята на цикличните модели е, че по времето на всяка фаза протичат едни и същи процеси. Тези процеси са стандартизирани от американския PMI (Project Management Institute) в издаваната от института книга PMBOK (A Guide to the Project Management Body of Knowledge):
Иницииране.
Планиране.
Изпълнение.
Наблюдение и контрол.
Приключване.




Задача 1. Разгледайте схемата на модела и обсъдете спецификите му.





Изводи:
Процесите в проекта/фазата са свързани един с друг. Резултатът от приключването на един процес е предпоставка или ресурс за стартирането на друг. Тези процеси могат да се повтарят многократно за всяка фаза (цикличност), докато не се постигне нужният резултат (ключово събитие). Ако събитието не се постигне, резултатите се анализират и процесите започват отначало. След като се постигне ключовото събитие, фазата приключва. Същите процеси се повтарят и за следващата фаза.

В повечето циклични модели жизненият цикъл на продукта започва с изработването на прототип.
Прототип е действаща версия на продукта, но с ограничена функционалност. Целта е да се даде възможност на потребители и изпълнители да изпробват част от функциите на продукта. Освен,  че служи за обратна връзка, този подход позволява да се извършва тестване през всички фази (етапи) от разработването на продукта.




Задача 2. Направено е сравнение между Водопаден модел и Итеративен модел.




​Обсъдете приликите и разликите!


Изводи: Итеративните модели дават повече свобода за промяна на целите и обхвата на проекта, но е трудно да се планират и управляват.
 
3. Гъвкави (Agile) методологии за управление на проекти





Статия! Какво е Agile управление на проекти? Ръководство за начинаещи


12-те Agile принципа са набор от ръководни концепции зад Agile Manifesto, които подкрепят екипите на проекти при изпълнението на Agile проекти. Те са:
  • Нашият най-висок приоритет е да задоволим клиента чрез ранна и непрекъсната доставка на ценен софтуер.
  • Приветствайки променящите се изисквания, дори в късния етап на развитие. Agile методология обработва промяната на ремъци за конкурентно предимство на клиента.
  • Доставяйте работещ софтуер често, от няколко седмици до няколко месеца, като предпочитате по-късата времева скала.
  • Бизнесмените и разработчиците трябва да работят заедно всеки ден по време на проекта.
  • Изграждайте проекти около мотивирани индивиди. Дайте им средата и подкрепата, от която се нуждаете, и им се доверете да свършат работата.
  • Най-ефективният и ефикасен метод за предаване на информация до и в рамките на екип за развитие е разговорът лице в лице.
  • Работният софтуер е основната мярка за напредък.
  • Agile методологичните процеси насърчават устойчивото развитие. Спонсорите, разработчиците и потребителите трябва да могат да поддържат постоянен темп за неопределено време.
  • Непрекъснатото внимание към техническите постижения и добрият дизайн повишава пъргавината.
  • Простотата - изкуството да се увеличи максимално количеството незавършена работа - е от съществено значение.
  • Най-добрите архитектури, изисквания и дизайни възникват от самоорганизиращи се екипи.
  • На редовни интервали екипът разсъждава как да стане по-ефективен, след това настройва и коригира поведението си съответно.
От статия: https://bg.education-wiki.com/2971751-agile-methodology-useful-in-project-management-easy#menu-1


4. Популярни гъвкави модели: Скръм (Scrum), Канбан (Kanban), Екстремно програмиране (Extreme Programming), Адаптивно управление на проекти (Adaptive Project Framework) и др.

5. Скръм (Scrum) модела
а) същност на модела - при този модел продуктът се произвежда на множество етапи с продължителност от 1 до 4 седмици, наречени "спринтове". В края на всеки спринт екипът разполага с работеща версия на продукта, която включва всички готови задачи от backlog-а.

Името "Scrum" идва от термин в играта ръгби. Там играта се провежда на етапи, в началото на които играчите се скупчват на терена и обсъждат каква стратегия ще предприемат в последващата борба за топката.

б) Scrum екип (роли и отговорности)



Product Owner (Мениджър на проект) -  отговаря за крайния резултат. В началото на проекта трябва да състави списък с функционалностите на продукта (т. нар. "backlog") и да следи дали те ще бъдат реализирани.

Scrum Master (Scrum ръководител) - следи дали екипът да използва Agile принципи. Той е като ментор на членовете на екипа и не се занимава пряко с изработването на продукта.

Development Team (Екип разработкa) - равнопоставени лица, които в началото на всеки спринт се събират и решават кои точки от списъка със задачи (backlog) ще изпълняват за целия спринт.












в) описание на scrum модела
  • Накратко скръм представлява всекидневна stand-up среща с екипът, с който се разработва проект, продукт и т.н. Срещата не продължава повече от 15 минути и, както може би вече стана ясно, всички участници стоят изправени, а не седнали.
  • От изключителна важност е всички да бъдат навреме, тъй като сесията е изключително кратка. Това може да се постигне като скръм срещите се установят като рутина всяка сутрин преди работа.
  • По време на сесията всички са пред табло, разделено на 3 секции – „Да направя“, „В процес“, „Завършено“. С помощта на лепящи бележки и маркер ежедневните, ежеседмичните или ежемесечните задачи (в зависимост колко често има скръм сесия) се прилагат в съответната секция с името на извършителя. А ако това ви се струва твърде много работа, има и скръм приложения, които могат да бъдат достъпни за целия екип.




6. KANBAN – метод за управление на проекти

Методологията е създадена и използвана за първи път в производството на Toyota от Таичи Оно. Той определя два основополагащи стълба, на които методологията се крепи: методът just in time (на време) и изпълнението на процесите, които се извършват в заводите по начини, които са по-близки до човека и по-интуитивни.

Kанбан буквално означава „дъска от знаци“, създадена с идеята за по-стегнато производство или по-голяма организираност.

Статия! Какво представлява Kanban board
За да откриете разликите между двата модела разгледайте:
Книгата! Канбан и Скръм - как да вземем най-доброто и от двете
http://leanify.com