сряда, 16 октомври 2024 г.

Тема 2. Последователни (линейни) модели

1. Описание
Най-широко използваният последователен модел е моделът на водо­пада (Waterfall model). Наречен е така заради сходството му с каскаден водопад.




Задача 1. Разгледайте сайта: ​Софтуер за управление на проекти - ProjectManager.com и потърсете, кои са основните етапи в модела

2. Етапи
Дейностите, които се извършват по време на жизнения цикъл на един проект, са групирани на етапи. Характерно за този модел е, че етапите протичат последователно - не могат да се извършват дейности от следващ етап, преди да е приключил изцяло текущият
 Генерализиран модел на американският институт за управление на проекти - PMI (Project Manage­ment Institute) съдържащ 4 основни етапа:


Ето какви дейности са включени във всеки от тези основни етапи:
Инициализация - създаване на концепция, формулиране на целите, формиране на ограниченията по проекта (срок, бюджет и др.), определяне мениджър на проекта.
Планиране. Основна роля в този етап има мениджърът на проекта. Той разработва детайлен план за изпълнението на целите съобразно обхвата на проекта. Планът съдържа множество задачи, които са с определено начало и продължителност на извършване. Определят се средствата (ресурсите) за реализиране на проекта. Прави се анализ на рисковете. Сформира се екип съобразно плана.
Изпълнение. Всеки член на екипа работи по поставената му от ръководителя на проекта задача. Извършват се наблюдение и контрол върху работата по задачите. Изготвя се документация на приключилите задачи.
Приключване (финализиране). Проверява се дали са постигнати заложените цели. Изготвя се цялостна документация. Продуктът се предава на възложителя.
Важно! В един етап могат паралелно да се извършват различни дейности.

   Задача 2. ​Разгледайте съответствието между основните етапи и етапите в жизнения цикъл на един софтуерен продукт.







Повече за този модел четете в статията: Управление на проекти за водопад

3. Предимства 
Моделът е прост за управление и проектите лесно могат да бъдат повторени и възпроизведени.

4. Недостатъци 
Често е трудно да се поставят всички изисквания за продукта наведнъж (,което е изискване за този тип модели).
Работеща версия на продукта е налична едва в края на проекта.
При сравнително дълъг проект обстоятелствата (нуждите), породили целите, могат да се променят и продуктът може вече да не е нужен в първоначалния си вид. Тъй като във водопадния модел не е предвиден механизъм за повторно планиране, всяка промяна в целите или обхвата на проекта може да го провали.

5. Роли в модела
Основна роля в проекта има ръководител (мениджър) на проекта
а) ръководител (мениджър) на проекта, основните му дейности са:съставяне на подробен план за изпълнение на проекта,
анализ на рискове,
наблюдение и контрол на работата на екипа и др. За тази цел той трябва да притежава знания в редица области, да има определени способности и качества като:лидерство;
умения да изгражда и сплотява екип;
да умее да мотивира;
комуникативност;
умение да убеждава и да оказва влияние;
умения за вземане на решение;
политическо и културно съзнание;
умение за преговори;
изграждане на доверие;
управление на конфликти.

б) изпълнител по проекта - това е роля, която включва всякаква изпълнителска работа по проекта.
​В зависимост от естеството на възложените му задачи изпълнителят трябва да има различни знания и умения. Едно от уменията, които обикновено трябва да има, е умение за работа в екип. Това умение е важно и ще бъде разгледано по-подробно в един от следващите уроци.
в) роли и компетентности при реализацията на софтуерен проект
В зависимост от спецификата и обема на даден софтуерен проект в екипа, който работи по него, могат да бъдат включени различен брой и вид специалисти, наричани изпълнители. Най-често срещаните роли и съответните компетентности, нужни за изпълнението им са следните: