вторник, 23 септември 2025 г.

​Планиране на уеб сайт - Тема 1. Основните етапи в планирането на уеб сайт





2. Дейности при планиране на уеб сайт
Етапите отнемат раз­лично време, финансови и човешки ресурси в зависимост от мащаба на проекта - от няколко дни за личен сайт до месеци, дори години, при разра­ботката на комплексни глобални системи от уеб сайтове.
В процеса взе­мат участие различни специалисти:
  • графични дизайнери,
  • програмисти,
  • специалисти по осигуряване на качеството,
  • специалисти по поддръжка­та,
  • автори и редактори на уеб съдържание,
  • специалисти по оптимизация на съдържанието за търсещи машини,
  • маркетинг специалисти и мени­джъри.
Добрата съвместна работа на членовете на екипа е много важна за успешното изпълнение на проекта и изисква внимателно планиране.
2. 1. ​Определяне на тема, цел и целева група
Важно е точно и ясно да се определи целта, която се преследва със създаването на уеб сайта. Така лесно ще се формулират задачите при не­говата реализация.
Целта може да е различна:
  • да се продават различни търговски продукти;
  • да се представя дейността на различни организации и фирми;
  • да се информира обществото за дадена личност;
  • да се представя определена идея;
  • да се осъществява дискусия между потребителите по определени теми.
За да се постигнат поставените цели, трябва да се определят тематич­ното съдържание, структурата и дизайнът на уеб сайта.
В зависимост от зададената тема може да се разработи различен тип сайт:
  • портален, информационен, новинарски, корпоративен, продуктов, сайт за услуги, електронен магазин, институционален, развлекателен, ли­чен сайт, търсачка, социална мрежа, блог и др.
​ПРОУЧВАНЕ НА КОНКУРЕНЦИЯТА
Проучването на подобни сайтове ще даде отговор на въпросите:
  • Как те успяват да постигнат целите?
  • С какво нашият сайт ще бъде раз­личен?
  • Как да го направим по-добър и по-полезен за потребителите?
Онлайн инструменти за създаване на профил на целевия потребител:
 https://www.hubspot.com/make-my-persona
Целевата група представлява група от хора, за която са предназначе­ни даден продукт или услуга. Основните характеристики на целевата гру­па са възраст, пол, образование, местоживеене, финансово положение, социално положение, семейно положение, интереси и др.
2. 2. Определяне на изискванията
След като са поставени целите, трябва да се определят изискванията, на които трябва да отговаря сайтът.
Ето пример за някои общи изисква­ния:
  • да има полезно и добре оформено съдържание, което да дава акту- ална информация, да е представено максимално четливо, да не натовар­ва очите, да се чете лесно и бързо;
  • да е удобен за ползване от потребителя;
  • да има лесна навигация;
  • да има дизайн, който е съвместим за работа с различни браузъри и може да се визуализира добре на екрани с различни размери, мобилни устройства, таблети;
  • да съдържа информация за контакт;
  • да се позиционира в първите страници на резултатите от търсещите машини;
  • да има добра скорост на зареждане.
Освен общи, може да има и редица специфични изисквания:
  • да осигурява различни нива на достъп на информация;
  • да осигурява възможност за едновременни посещения от над 1000 потребители;
  • да предоставя информацията на различни езици и др.
2. 3. Определяне на съдържанието на уеб сайт

а) Примерни изисквания по отношение на съдържанието:
  • Възможно е Възложителят да има конкретни изисквания за изоб­ражения и видео файлове.
  • Желателно е да се обмисли от самото начало дали ще се публику­ват статии в блог към сайта на определена тематика.
  • Препоръчително е в уеб сайта да има информация за фирмата и/или екипа.
  • Съдържанието е добре да бъде авторско или съобразено с автор­ските права.
  • При сайтовете за пазаруване има задължителни страници с ин­формация за правата на потребителя, за начина на доставка и възможности за връщане на продукта. Необходимо е внимателно проучване на какви изисквания според законовата уредба трябва да отговаря сайтът.
б) Примерни изисквания по отношение на функционалността:
  • Контактна форма за Връзка с екипа по различни въпроси.
  • Ако сайтът ще продава продукти онлайн, да се обмисли изграж­дане на количка за пазаруване, както и дали ще се предоставя възможност за онлайн разплащане.
  • Необходимо е да се предвиди дали в сайта ще има галерия за раз­глеждане на изображения или видеоклипове.
2. 4. Задание за изграждане на уеб сайт.
Picture
Задача 1. Разгледайте двете статии Примерно задание за изработка на уеб сайт и 
 Как да подготвите задание за уеб сайт? създайте свое задание  за изграждане на уеб сайт.